fbpx

Mobilvenlig hjemmeside

Mobilvenlig hjemmeside: Derfor er det vigtigt, at din side er responsive

Uanset hvad formålet med din hjemmeside er, så er det vigtigt, at den ser godt ud og er brugervenlig på alle devices: Computer, telefon og tablet.

E-handlen stiger stadig støt hvert år, og flere og flere bruger telefonen i stedet for computeren – både når de skal søge på Google og når de skal foretage online køb. I IT-anvendelse i befolkningen 2019 fra Dansk Statistik fremgår det således også, at telefonen er det device, som flest ejer. Hertil ejer over 50 % af alle familier/husstande minimum én tablet.

Med andre ord: Det nytter ikke noget, at din hjemmeside ser flot ud på en computer, hvis den er et mareridt at se og navigere på, når man tilgår den fra en telefon eller en tablet. Derfor er det enormt vigtigt, at din hjemmeside er responsive.

Hvad betyder ”responsive” hjemmeside?

Men hvad betyder det så helt præcist, at en hjemmeside er responsive? Egentlig er det ganske enkelt: Det betyder, at indholdet på din side automatisk tilpasses det device, den tilgås fra.

Når du fra din telefon går ind på en side, som ikke er responsive, vil du opleve, at du skal scrolle ikke bare op og ned – men også til siderne – for at se billederne og læse teksten. Hertil vil du opleve, at de forskellige knapper og links er små og svære at ramme med fingrene, og ligeledes at menuen er svær at navigere rundt i på den lille skærm. Bliver du irriteret bare ved tanken? Så er du ikke den eneste. Og det er også derfor, at det er så vigtigt, at din hjemmeside er responsive og dermed mobilvenlig.

Når en hjemmeside er responsive, tilpasses layoutet automatisk, så den er nem at navigere på, uanset hvilket device den tilgås fra. Størrelsen på tekst og billeder tilpasses, så bredden herpå følger skærmens bredde (så du ikke skal scrolle til siden). Ligeledes tilpasses menu og diverse knapper samt grafikker, så de får fine, brugervenlige proportioner.

Hvad er forskellen på responsive og mobilvenlig?

”Mobilvenlig” er nok det ord, du oftest har hørt i denne kontekst. Men faktisk er den mest korrekte betegnelse ”responsive design”. Når en hjemmeside er lavet responsive, er den nemlig altid mobilvenlig – men altså også samtidig tablet- og computervenlig.

Grunden til, at mobilvenligt design bliver brugt i flæng med responsive design, er, at mobiltelefonen er en af de mest brugte enheder dagen i dag. I virkeligheden er mobilvenligt design blot en underkategori til responsive design.

Google straffer dig, hvis ikke din hjemmeside er mobilvenlig

SEO (”search engine optimization”) handler ikke kun om keywords – det handler bl.a. også om hvor brugervenlig din side er. Derfor påvirker din sides layout og brugervenlighed også din placering i søgeresultaterne på Google.

At din side er mobilvenlig, er dermed ikke kun vigtigt ift. dine besøgene – det er også super vigtigt for din placering i søgeresultaterne. Og tendensen er, at det kun bliver vigtigere og vigtigere, netop fordi folk (især de yngre) i højere og højere grad bruger telefonen, når de tilgår nettet.

Hos Odense Mediedesign er alle hjemmesider, vi laver, selvfølgelig responsive og dermed mobilvenlige.

Du er velkommen til at ringe til mig.

Så tager vi en uforpligtende snak om dit projekt, hvor vi sammen kan finde frem til hvad du har brug for hjælp til.

Info@odensemediedesign.dk

+45 31 51 70 54

Indtast dine info og jeg vil ringe dig op.