fbpx

Hvorfor investere i en ny hjemmeside?

Giv et godt førstehåndsindtryk

( Optaget før Coronavirus ) 

Denne video er min humoristiske måde at forklare, hvorfor det er vigtigt med en velfungerende, indbydende og brugeroptimeret hjemmeside. Først og fremmest har jeg forklaret det på en sjov måde for at fange din opmærksomhed og sprede budskabet: at det kan betale sig at investere i en ny hjemmeside.
At du nu læser med her, betyder, at det lykkedes – hurra!

Udover at fange folks opmærksomhed, så ville jeg selvfølgelig også gerne noget seriøst med filmen. Nemlig at forklare – i et sprog hvor alle kan være med – sammenhængen mellem:

 

Hjemmeside  → brugeroplevelse  → konvertering

 

Derfor er det værd at investere i en ny hjemmeside

I videoen sammenligner jeg en hjemmeside med måden, man klæder og bærer sig på. Det gør jeg, fordi din hjemmeside – ligesom dit tøj og din personlige udstråling – gør indtryk på dine kunder. Du ville nok få et ret dårligt indtryk af en frisør med en grim frisure. På samme måde får folk et dårligt indtryk af din virksomhed og dine produkter, hvis din hjemmeside ser umoderne ud, er langsom og svær at finde rundt på.

Du mister kunder, hvis ikke din hjemmeside giver et godt førstehåndsindtryk. Så enkelt er det: det er derfor, det er værd at investere i en lækker hjemmeside.

Men hvad er en god hjemmeside egentlig?

 

Det handler om at skabe en tydelig rød trå

Den oplevelse, dine kunder skal have, er en sammenhængende og meningsfuld oplevelse. Kvaliteten af dine produkter/ydelser samt dine værdier og visioner skal være tydelige i alt fra logo, farver og font til din hjemmesides overordnede layout, menu, genveje på forsiden m.m.

Har du f.eks. fokus på bæredygtighed og klima, så går det ikke, at du kun nævner det på din ”om os”-side – så skal det ud på forsiden. Sælger du lækre designprodukter, så skal din stil ose af luksus – og skriggule tilbudsskilte skal pakkes langt væk fra din produktside.

Indbydende og professionelt design

I forlængelse af ovenstående, så skal din hjemmeside selvfølgelig have et flot og professionelt design, som vækker tillid hos dine kunder. Ser dit design billigt og sjusket ud, vil dine kunder straks blive mistænksomme. Er de nu også så professionelle, som de påstår? Er deres produkter nu også af den kvalitet, de lover?

Et flot og professionelt design kan være mange ting. Alt efter hvad din hjemmeside handler om, og alt efter hvad dine værdier og visioner er, kan dit design være alt fra farverigt og kreativt til minimalistisk og eksklusivt. Det handler om, at dit design er udført flot og professionelt, og at det er gennemført på hele din side.

Her kan du se eksempler på hjemmesider, jeg har lavet. Som du kan se, så har jeg lavet sider med vidt forskellige udtryk – både farverige og stilrene. Alle mine designs er tilpasset lige præcis den virksomhed, jeg har bygget siden til.

Derfor udvikler jeg i WordPress, når jeg laver nye hjemmesider

Jeg laver alle hjemmesider i WordPress, fordi det er det mest brugte CMS (”content management system”). Ca. halvdelen af alle verdens hjemmesider er lavet i det.

Da der er så mange, som bruger det, bliver det også hele tiden udviklet og forbedret. Derfor har det nogle rigtigt gode hjælpeprogrammer, som du kan bruge til bl.a. søgemaskineoptimering (SEO). Hertil er det et meget fleksibelt CMS når det kommer til layout og design, hvilket betyder, at du kan få en 100 % skræddersyet ny hjemmeside.

Sidst men ikke mindst ligger der rigtigt mange gode guides til WordPress online. Det betyder, at mine kunder efterfølgende får nemt ved at lære at vedligeholde deres hjemmeside selv. Dermed slipper de for at hive fat i mig, hver gang til skal lægge nye billeder eller ny tekst op.

Skær det overflødige fra, og stå kniv skarpt

Overflødigt indhold forvirrer dine besøgende og gør din hjemmeside langsom. Begge dele giver dig både en dårligere placering på Google og tab af potentielle kunder, der besøger din side.

Bl.a. store billeder og videoer gør din hjemmeside langsom – dvs. der går længe, fra man har klikket på en side, til den kommer frem. Det er rigtigt skidt, fordi det er irriterende for dine besøgende – og i værste tilfælde betyder det, at de ”bouncer”. Dvs. at de klikker væk fra din side, inden den har nået at loade.

Derfor skal din hjemmeside være fuldstændigt renset for overflødige billeder og andet, der gør den langsom. Hav kun det på siden, der er vigtigt og relevant.

Sider med irrelevant information og for lang vej fra forside til relevante undersider (såsom din webshop) er også med til at forringe brugeroplevelsen. Er din side ulogisk opbygget og svær at finde rundt på, risikerer du således også, at dine besøgende hopper væk, længe før de har foretaget et køb eller udfyldt en kontaktformular.

Derfor er det vigtigt, at din hjemmeside er bygget brugervenligt op, så besøgende hurtigt kan finde frem til det, de leder efter.

 

Brugervenlig og læsbar
på alle devices

Sidst – men ikke mindst – skal din hjemmeside være optimeret til både computere, tablets og telefoner. Dvs. at den skal være sat op til automatisk at tilpasse layoutet til det device, den tilgås fra.

Rigtigt mange bruger deres telefon, når de foretager søgninger på Google – både når de er på jagt efter information og produkter/services. Derfor er det vigtigt, at din hjemmeside ser mindst lige så godt ud på telefoner og tablets, som den gør på computeren.

Også Google går op i, om din hjemmeside er mobilvenlig. Generelt bliver Googles algoritme hele tiden bedre til at ”læse” din hjemmeside ift. hvor brugervenlig og relevant den er. Er den ikke brugervenligt sat op, påvirker det din placering negativt.

Er din hjemmeside ikke mobilvenlig, er det altså en rigtigt god idé at få en ny hjemmeside.

 

Du skal ikke tænke på det, du skal betale for din nye hjemmeside – men det, siden kan tjene dig i meromsætning

Lad os sige, du køber 250 visitkort for 350-400 kr. Hvor ofte husker du at få dem delt ud? Hvor ofte tror du, at ét af dine visitkort er det, der gør, at folk husker dig – ringer, skriver, eller går ind på din hjemmeside og i sidste ende foretager et køb?

Når man tænker over det, så kan det virke fjollet at bruge penge på visitkort i denne digitale tidsalder. For man får sjældent delt ligeså mange ud, som man får købt – og måske er det kun 1-2 kunder, man får på grund af dem. Men så igen: 1 kunde, der køber dine produkter eller services, tjener alle visitkortene hjem – og sikkert flere gange. Så visitkort er faktisk sjældent en dårlig investering. 

På samme måde skal du tænke om det beløb, du betaler for at få lavet en ny hjemmeside. Hvor meget mersalg skal du lave, for at den tjener sig selv hjem igen? Hvor meget mersalg skal der til, for at din investering i en ny hjemmeside giver ”overskud”? Regn på det. Kan det betale sig at lade være? … Det tænkte jeg nok.

Du er velkommen til at ringe til mig.

Så tager vi en uforpligtende snak om dit projekt, hvor vi sammen kan finde frem til hvad du har brug for hjælp til.

Info@odensemediedesign.dk

+45 31 51 70 54

Indtast dine info og jeg vil ringe dig op.